Utstilling

Between Rivers

Thao Nguyen Phan, First Rain, Brise Soleil, 2021 – 2022. Courtesy of Thao Nguyen Phan and Galerie Zink. Film still © Thao Nguyen Phan.
Thao Nguyen Phan, First Rain, Brise Soleil, 2021 – 2022. Courtesy of Thao Nguyen Phan and Galerie Zink. Film still © Thao Nguyen Phan.

En flod er det som flyter, sier etymologien, der det er en overflod av det flytende. Men det er ved å flomme over at en elv konstruerer formen sin; form er levningen av det overflødige, innholdets desperasjon, mangelen på utveier. Stryk, kulper, elvesletter, buktninger utgjør dens geometri.

– «A River» av Lisa Robertson

Med: Alex Ayed, Hicham Berrada, Anna Boghiguian, Reena Saini Kallat, Zoe Leonard, Cato Løland, Delcy Morelos, Senga Nengudi, Thao Nguyen Phan, Marjetica Potrč, Lala Rukh, James Webb

Between Rivers samler kunstneriske praksiser som på ulikt vis tar for seg elvenes plass i våre liv, i en tid hvor elver og vassdrag omformes fundamentalt av menneskelig aktivitet.

Elver har vært et viktig tema for kunstnere minst siden 1800-tallet. I dag står elven i sentrum for helt sentrale utviklinger innen en rekke samfunnsområder som økologi og miljøvern, politisk organisering og aktivisme, eller det bygde miljø og arkitektur, og i løpet av de senere årene har spørsmål knyttet til elver blitt møtt med en økende grad av presserende alvor. Elvesystemene Chang Jiang, Rhinen og Zambezi har sin laveste vannføring noensinne, og i California forårsaker atmosfæriske elver noen av de verste oversvømmelsene i historien. Dette rammer selve forutsetningen for at vår verden skal fungere, med systemer for vannkraftproduksjon, matsikkerhet og globale transportårer. Samtidig endres forståelsen av hva en elv er som følge av at urfolksdefinisjoner blir anerkjent, mens vitenskapelige og juridiske definisjoner blir utvidet. I 2017 vant māorifolket en rettslig strid om å få Whanganuielven i New Zealand (Aotearoa) anerkjent som levende eksistens og slektsane, med samme juridiske rettigheter som en person. Disse perspektivene sammenfaller med nylige utviklingstrekk i miljøvernlovgivningen der natur, inkludert elver, blir forsøkt etablert som egne subjekter.

Kunstnerne som presenteres i Between Rivers foreslår nye måter å tolke og forestille seg elver på. Mange av verkene kjennetegnes av uttrykksformer som er spesifikke for den enkelte kunstnerens praksis – kanskje ikke overraskende i møte med et motiv som alltid er i bevegelse og stadig endrer form. Ikke desto mindre er de beslektet med hverandre ved at elven opptrer som bilde, erfaring eller prosess. Flere av verkene refererer direkte til verdens viktigste elvesystemer gjennom å følge og dokumentere elveløpenes kurs, og stiller spørsmål som handler om territorium og identitet, kolonihistoriers vedvarende betydning, og påvirkning fra vår tids jordbruksteknikker. Andre kunstnere forholder seg mer indirekte til tematikken og trekker veksler på elvens bevegelse som en metodologi for å skape nye arbeider. Blant disse er flere nye verk laget spesielt for utstillingen. Noen av arbeidene utnytter motivets poetiske og fantasifulle muligheter, for slik å bebude et forhold til naturen preget av gjennomtrengelighet, generøsitet og gjensidig avhengighet. I tillegg gir elvens eget materiale fysisk form til flere av installasjonene og skulpturene i utstillingen, gjennom dens flytende masse, jorden langs elvebredden og plantene som vokser der. Utstillingen etterstreber et mangfold av perspektiver, med til dels rivaliserende definisjoner av emnet, og oppfordrer slik besøkende til å danne sine egne meninger om elvenes betydning i vår tid.

Kurator: Owen Martin

Arrangementsprogrammet som følger utstillingen vil inneholde kunstnersamtaler, foredrag, filmvisning og performance. Arrangementene vil også bli gjort tilgjengelig i våre digitale kanaler.