Between Rivers
18. okt. 2024 – 12. jan. 2025En flod er det som flyter, sier etymologien, der det er en overflod av det flytende. Men det er ved å flomme over at en elv konstruerer formen sin; form er levningen av det overflødige, innholdets desperasjon, mangelen på utveier. Stryk, kulper, elvesletter, buktninger utgjør dens geometri.
– fra «A River» av Lisa Robertson*
Med: Alex Ayed, Hicham Berrada, Anna Boghiguian, Reena Saini Kallat, Zoe Leonard, Cato Løland, Delcy Morelos, Senga Nengudi, Thao Nguyen Phan, Marjetica Potrč, Lala Rukh, James Webb
Between Rivers samler kunstneriske praksiser som på ulikt vis tar for seg elvenes plass i våre liv, i en tid hvor elver og vassdrag omformes fundamentalt av menneskelig aktivitet. Elver har vært et viktig tema for kunstnere i flere århundrer. I dag står elven i sentrum for viktige utviklinger innen en rekke samfunnsområder som økologi og miljøvern, politisk organisering og aktivisme, samt det bygde miljø og arkitektur. I løpet av de senere årene har spørsmål knyttet til elver blitt møtt med en økende grad av presserende alvor. Rapporter om store elver som har sunket til det laveste nivået noensinne har dukket opp sammen med beretninger om atmosfæriske elver som forårsaker alvorlig flom. Dette rammer selve forutsetningen for at vår verden skal fungere, med systemer for vannkraftproduksjon, matsikkerhet og globale transportårer. Samtidig endres hva vi mener med begrepet gjennom anerkjennelsen av urfolks definisjoner av elver og utvidelsen av de vitenskapelige og juridiske definisjonene.
Kunstnerne som presenteres i Between Rivers foreslår nye måter å tolke og forestille seg elver på. Mange av verkene kjennetegnes av uttrykksformer som er spesifikke for den enkelte kunstnerens praksis – kanskje ikke overraskende i møte med et motiv som alltid er i bevegelse og stadig endrer form. Ikke desto mindre er de beslektet med hverandre ved at elven opptrer som bilde, erfaring eller prosess.
Flere av verkene, slik som arbeidene til Zoe Leonard, Marjetica Potrč og Thao Nguyen Phan, refererer direkte til noen av verdens viktigste elvesystemer. De undersøker hvordan tematikken er knyttet til territorium, identitet og ressursutvinning, og om symboler og fortellinger knyttet til religion og folklore. Cato Løland og Senga Nengudi har en mer indirekte tilnærming til elver. I deres arbeider fungerer elvenes egenskaper både som katalysator for å utvikle nye verk, og som rammeverk for å betrakte praksisen annerledes. Mennesker og objekter forflytter seg på tvers av vannområder, og deres historier er til stede i arbeidene til Alex Ayed, Anna Boghiguian, Reena Saini Kallat og James Webb. Materialene i og langs en elv—i vannets flytende masse, jorden langs breddene og plantene som vokser der—brukes i Delcy Morelos og Hicham Berradas installasjoner. Lala Rukhs tegninger på fotografisk papir, som avslutter utstillingen, viser et klart og tydelig perspektiv som samtidig er meditativt og vedvarende – og en visjon som aldri var langt fra det komplekse sosiale miljøet hun levde i og forsøkte å endre.
Kuratert av Owen Martin
*Lisa Robertson, «A River,» Mousse Magazine, Fall 2022, issue 81: 22
bilder fra utstillingen:
ARRANGEMENTER
Programmet som følger utstillingen vil inneholde kunstnersamtaler, foredrag, filmvisning og performance. De vil også bli gjort tilgjengelig i våre digitale kanaler.