Arrangement

Delcy Morelos i samtale med Pedro Gómez-Egaña

Delcy Morelos i samtale med Pedro Gómez-Egaña i anledning utstillingen Between Rivers

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding. Samtalen holdes på spansk og oversettes til engelsk. 

I sin samtale om den nye installasjonen Profundis utforsker Delcy Morelos og Pedro Gómez-Egaña de mange lagene i Morelos’ verk, som blant annet består av jord fra Glomma blandet med kanel og nellik. Disse materialene bærer minner om kolonial handel og utnyttelse, og plasserer verket i et komplekst historisk nettverk av handel og utbytting. I hundrevis av år var Glomma en av hovedårene for å fløte tømmer fra det norske innlandet til internasjonale markeder. På 1600-tallet importerte nederlenderne norsk tømmer til å bygge skip som ble brukt til å frakte blant annet nellik og kanel til Europa fra nederlandske kolonier i Indonesia og på Sri Lanka. Disse krydderne har lenge blitt verdsatt for sine medisinske bruksområder. Profundis er både en subtil påminnelse om de problematiske hi­s­toriene som knytter seg til materialene, samtidig antyder verket en mulighet for helbredelse.

Delcy Morelos (f. 1967, Tierralta, Colombia) bor og arbeider i Bogotá og tok sin utdannelse ved Cartagena School of Fine Arts. Tidligere separatutstillinger inkluderer Profundis, CAAC Centro Andallluz de Arte Contemporáneo, Sevilla, Spania (2024); Interwoven, Pulitzer Arts Foundation, St. Louis, MO (2024); El Abrazo, Dia Chelsea, New York (2023); El lugar del alma, Museo Moderno, Buenos Aires, Argentina; Enie, Fundación NC-Arte, Bogotá (2018); Inner Earth, Röda Sten Konsthall, Göteborg, Sverige (2018); La sombra Terrestre [Jordens skygge], Fundación Fuga, Bogotá (2015); La doble negación [Den doble negasjonen], Galería Alonso Garces, Bogotá (2008); Barranquilla Museum of Modern Art (2006); Gt Gallery, Flax Arts Studios Residence Program, Belfast, Nord-Irland (2006); Academia Superior de Artes de Bogota, Santa Fe Gallery, Bogotá (2004); og Color que soy, Museo de Arte de la Universidad Nacional de Colombia (2002). 

Pedro Gómez-Egaña (f. 1976, Colombia) bor og arbeider i Oslo. Han studerte musikk-komposisjon, performance og billedkunst ved Goldsmiths College, samt ved Kunsthøgskolen i Bergen. Han avsluttet sin doktorgrad i billedkunst ved Universitetet i Bergen i 2012. For tiden er han professor i skulptur og installasjon ved Kunsthøgskolen i Oslo. 

Gómez-Egañas arbeider  undersøker oppmerksomhetsøkonomien gjennom å lage spesialtilpassede, ofte altomfattende, rom som påvirker vår måte å sanse på. Forholdet mellom sted og betrakter er sentralt i hans arbeider, og han bruker fortellinger, musikk, appropriering av historiske og litterære tekster og stedsspesifisitet som sine verktøy. 

Gómez-Egaña iscenesetter objekter og bilder som en undersøkelse og reaksjon på en verden preget av metning og hastighet. Verkene problematiserer kulturelle definisjoner av tid og tidsoppfatning og undersøker teknologiens samtidige og historiske påvirkning. Hans seneste arbeider utforsker hjemmet, skjæringspunktet mellom det industrielle og det mystiske, samt de seksuelle og åndelige undertonene i digital kultur. 


Thao Nguyen Phan, First Rain, Brise Soleil, 2021 – 2022. Courtesy of Thao Nguyen Phan and Galerie Zink. Film still © Thao Nguyen Phan.
Utstillinger

Between Rivers

En flod er det som flyter, sier etymologien, der det er en overflod av det flytende. Men det er ved å flomme over at en elv konstruerer formen sin; form er levningen av det overflødige, innholdets desperasjon, mangelen på utveier. Stryk, kulper, elvesletter, buktninger utgjør dens geometri.

– fra «A River» av Lisa Robertson*