Arrangement

Marjetica Potrč i samtale med Owen Martin | Artist Talk

Marjetica Potrč i samtale med kurator Owen Martin i forbindelse med utstillingen Between Rivers

Arrangementet er gratis og åpent for alle men krever påmelding.

Marjetica Potrčs praksis forener flere ulike problemstillinger, som alle er gjensidig forbundet med hverandre: Hvordan blir ressurser som vann og jord verdsatt og forstått av ulike samfunn? Hvordan kan vi tenke nytt om menneskeskapte miljøer på måter som gagner økosystemet og det sosiale fellesskapet, og hvordan kan økonomiske systemer omformes til mer rettferdige strukturer? Gjennom bilder, skulpturer og arkitektoniske intervensjoner, former Potrč modeller for å møte og løse disse problemstillingene.

Dette er tydelig i installasjonen The House of Agreement Between Humans and the Earth som vises i utstillingen. Byggverket fremstiller den gjensidige avhengigheten mellom den verden vi mennesker lever i og jorden som støtter den. Tegningene The Time on the Lachlan River og The Life of the Lachlan River illustrerer denne prosessen i aksjon. Verket er skapt i dialog med Uncle Ray Woods, en elder i urfolksnasjonen Wiradjuri First Nation, og forteller om utfordringene som Wiradjuri-nasjonen står overfor langs Lachlan-elven i Australia. Denne elven, som mange andre, trues av ekstreme miljøforandringer, og tidligere også av oppdemmingsplaner til fordel for den lokale industrien – noe som ville fått elven til å tørke inn deler av året og dermed ødelagt den som et medlem av nasjonen. Skikkelsene i tegningene etterlyser et mer likeverdig forhold mellom mennesker og natur, der elvene deles av alle og er til gode for livsmiljøet til planter, dyr og mennesker. Når det gjelder Lachlan-elven, har dette dels blitt virkelighet ved at oppdemmingstillatelsen har blitt trukket tilbake.



Thao Nguyen Phan, First Rain, Brise Soleil, 2021 – 2022. Courtesy of Thao Nguyen Phan and Galerie Zink. Film still © Thao Nguyen Phan.
Utstillinger

Between Rivers

En flod er det som flyter, sier etymologien, der det er en overflod av det flytende. Men det er ved å flomme over at en elv konstruerer formen sin; form er levningen av det overflødige, innholdets desperasjon, mangelen på utveier. Stryk, kulper, elvesletter, buktninger utgjør dens geometri.

– fra «A River» av Lisa Robertson*