Arrangement

Terje Tvedt | Alt flyter – elver og historiens strøm

Velkommen til et nytt foredrag med forfatter og professor Terje Tvedt i forbindelse med utstillingen Between Rivers

Arrangementet er gratis men krever påmelding. Begrenset med plasser.

Tvedt er en ledende forsker på vannets påvirkning på både nåtidige og historiske samfunn. I foredraget vil han legge frem en overordnet fortelling om vannets rolle i den menneskelige sivilisasjonens utvikling, noe som vil gi kontekst og rammer for å forstå og relatere seg til utstillingen Between Rivers. Foredraget vil understreke betydningen av temaet, og hvordan menneskets forhold til vann og elver er en av de få virkelig dype og universelle relasjonene i menneskehetens historie. Målet er å åpne for nye tolkninger basert på Tvedts omfattende kunnskap om emnet.

Terje Tvedt, professor, forfatter og dokumentarfilmskaper (hans filmer om vannets historie har blitt vist over hele verden, blant annet kjøpt av Netflix og TV-kanaler som National Geographic, Discovery og Al Jazeera). Han er serieredaktør for ni-bindsverket A History of Water (London; IB Tauris, 2004-2016), og har skrevet en lang rekke bøker om vannets rolle i verdenshistorien, bl.a. Water and Society. Changing Perceptions on Historical and Societal Development (London; Bloomsbury 2016), Journey in the Future of Water og Nilen. Historiens elv eller The Nile. History’s Greatest River  (London: Bloomsbury 2020) som er blitt oversatt til en lang rekke språk, inkludert arabisk og kinesisk.  Hans siste bok presenterte en ny forklaring på den moderne verdens fremvekst: Historiens hjul og vannets makt. Da England og Europa vant og Kina og USA tapte (Oslo: Dreyers 2023).

Om utstillingen:
Kunstnerne som presenteres i Between Rivers foreslår nye måter å tolke og forestille seg elver på. Mange av verkene kjennetegnes av uttrykksformer som er spesifikke for den enkelte kunstnerens praksis – kanskje ikke overraskende i møte med et motiv som alltid er i bevegelse og stadig endrer form. Ikke desto mindre er de beslektet med hverandre ved at elven opptrer som bilde, erfaring eller prosess.

Flere av verkene, slik som arbeidene til Zoe Leonard, Marjetica Potrč og Thao Nguyen Phan, refererer direkte til noen av verdens viktigste elvesystemer. De undersøker hvordan tematikken er knyttet til territorium, identitet og ressursutvinning, og om symboler og fortellinger knyttet til religion og folklore. Cato Løland og Senga Nengudi har en mer indirekte tilnærming til elver. I deres arbeider fungerer elvenes egenskaper både som katalysator for å utvikle nye verk, og som rammeverk for å betrakte praksisen annerledes. Mennesker og objekter forflytter seg på tvers av vannområder, og deres historier er til stede i arbeidene til Alex Ayed, Anna Boghiguian, Reena Saini Kallat og James Webb. Materialene i og langs en elv—i vannets flytende masse, jorden langs breddene og plantene som vokser der—brukes i Delcy Morelos og Hicham Berradas installasjoner.  Lala Rukhs tegninger på fotografisk papir, som avslutter utstillingen, viser et klart og tydelig perspektiv som samtidig er meditativt og vedvarende – og en visjon som aldri var langt fra det komplekse sosiale miljøet hun levde i og forsøkte å endre.


Thao Nguyen Phan, First Rain, Brise Soleil, 2021 – 2022. Courtesy of Thao Nguyen Phan and Galerie Zink. Film still © Thao Nguyen Phan.
Utstillinger

Between Rivers

En flod er det som flyter, sier etymologien, der det er en overflod av det flytende. Men det er ved å flomme over at en elv konstruerer formen sin; form er levningen av det overflødige, innholdets desperasjon, mangelen på utveier. Stryk, kulper, elvesletter, buktninger utgjør dens geometri.

– fra «A River» av Lisa Robertson*