Utstilling

The Deep West Assembly Cauleen Smith

Cauleen Smith, The Deep West Assembly, 2024, Film still © Courtesy of the artist. Photo credit: Mar Sudac.

Den amerikanske kunstneren Cauleen Smith har produsert eksperimentelle filmer og videoinstallasjoner i over to tiår.

Astrup Fearnley Museet presenterer en separatutstilling med verk av kunstneren og filmskaperen Cauleen Smith (f. 1967). Smith er internasjonalt kjent for sine visjonære verk med utgangspunkt i eksperimentell film fra 1960- og 70-tallet, science fiction-sjangeren i film og litteratur, samt den afrikanske diasporaens erfaringer og anskuelse. Utstillingen gir et omfattende innblikk i Smiths produktive kunstnerskap og inkluderer også premieren på hennes seneste film, The Deep West Assembly (2024), laget på oppdrag fra Astrup Fearnley Museet.

I sin produksjon av film, direkteoverførte projeksjoner og lysbilder, baserer Smith seg på undersøkelsesbaserte metoder og tar i bruk både improvisasjons- og komposisjonsteknikker, live performance og fortellerstemme, i arbeider som på den måten har slektskap med både teater og billedkunst. Cauleen Smith er treffende karakterisert av kunsthistorikeren Romi N. Crawford som en «builder of Black Cinema». Hun kombinerer film med musikk og poesi; uttrykksformer med lange tradisjoner i svart kultur. Musikk er et særlig fremtredende element gjennom hele kunstnerskapet, og fungerer som både et strukturelt og tematisk rammeverk. Hennes syn på improvisasjon som en kunnskapsbasert ferdighet er i tråd med en rekke kulturuttrykk fra Afrika og den afrikanske diasporaen. Smiths metoder bygger på eksperimenter utført i fellesskap med samarbeidspartnere, uten å peke på fastlåste oppskrifter på hvordan de undersøkte temaene løses eller adresseres – eksempelvis rasisme i en anti-svart verden.

Smiths seneste verk, The Deep West Assembly, er laget spesielt for utstillingen. Verket utforsker begrepene geologisk tid og svarthet – slik disse ofte opptrer kamuflert eller skjult i bilder, sanger og tekster av svarte og brune kunstnere (basert på teoretikere som Suzanne Césaire og Ryan C. Clarke). Med bilder av geologiske formasjoner som lavagrotter, kalderaer og saltkupler, samt menneskeskapte landskapsformasjoner som gamle Choctaw-gravhauger, danner The Deep West Assembly et syn på det sørlige Amerika som et horisontalt «Deep West» (et begrep lånt fra poeten Wanda Coleman). Smith plasserer dette kulturelle Deep West i Mississippi River-deltaet, og viser hvordan svarte kulturelle praksiser er beslektet med urfolkstradisjoner. I filmen gestalter skuespilleren Dionne Audain flere stemmer, og som en guide leser hun opp en rekke tekster foran kamera – blant annet Smiths egen Volcano Manifesto (utgitt på F Books i 2022). Utstillingen inneholder også en ny storskala videoinstallasjon i museets hovedsal, samt tekstilbannere, tegninger og en skulpturserie som består av store, håndstøpte lys. I andre etasje har Smith laget et leserom som en del av utstillingen, med et bibliotek basert på en litteraturliste som er utviklet i samarbeid med den Oslo-baserte kunstneren Ayesha Jordan.

Under studiene ved San Francisco State University ble Smith introdusert for svart feminisme, aktivistisk filmskaping og avantgarde-filmbevegelser som den amerikanske Structural film-tradisjonen. Senere studerte Smith film ved University of California, Los Angeles. De påfølgende tiårene har hun konsentrert seg om film- og utstillingsproduksjon, noe som har resultert i mer enn 30 filmer som har blitt vist internasjonalt, på museer, gallerier og filmfestivaler. Smiths arbeider har blitt presentert ved institusjoner som Los Angeles County Museum of Art (2021), Contemporary Arts Museum Houston (2021), the Whitney Museum of American Art, (2020–21) og The Art Institute of Chicago (2018), samt innkjøpt til offentlige kunstsamlinger som The Art Institute of Chicago, Los Angeles County Museum of Art, Museum of Contemporary Art, San Francisco Museum of Modern Art, Smithsonian American Art Museum, Studio Museum i Harlem, the Whitney Museum of American Art, Stedelijk Museum Amsterdam og Tate Modern.  

Utstillingen er kuratert av Rhea Anastas og Mia Locks.
Produsert av Astrup Fearnley Museet

Arrangementsserie
Arrangementsserien som følger utstillingen er produsert av Cauleen Smith og Ayesha Jordan med bidrag fra ASSATA, Jelsen Lee Innocent, Nora Mamdu, Jessica Lauren Elizabeth Taylor, The Free Black Women’s Library, Waldane Walker og medlemmer fra B16 Collective: Amalia Sasha Schanke, Yurley Knudsen Larsen og Jasmin Lindstrøm aka Jazzy.

Astrup Fearnley Museet og Cinemateket 
Som del av utstillingen vises et program med Smiths filmer, for første gang på kino i Norge, i samarbeid med Cinemateket. Programmet inkluderer Smiths første spillefilm, Drylongso (1998), samt et utvalg av Smiths kortfilmer og videoer.