Muligheter og manifestasjoner | Filmvisning på Cinemateket

Stillbilde fra My Caldera
My Caldera / Cauleen Smith / USA 2022 / 4:55 min

I dette programmet, som består av ni filmer laget over en periode på 30 år, får vi et glimt av Cauleen Smiths kunstneriske praksis og filmografi. Visningen finner sted på Cinemateket i forbindelse med Cauleen Smiths utstilling The Deep West Assembly

Dette utvalget viser Smiths tydelige politiske blikk og hvordan hun gjennomgående kommenterer den afrikanske diasporaen i USA i verkene sine. Du vil bli kjent med noen av temaene (musikk, kunst, science fiction, lokasjon, felleskap, aktivisme, improvisasjon, økologi, feminisme og poesi) som er tilbakevendende i hennes kunstnerskap og viser også noe av spennvidden i format. Smith har jobbet både analogt og digitalt, med opptak gjort på 35mm, 16mm men også grovere, hverdagsligere formater som iPhone. Mange av filmene har blitt laget til og vist i utstillingsrom – vi gleder oss over muligheten til å presentere dette utvalget på stort lerret.

Chronicles of a Lying Spirit by Kelly Gabron / USA 1992 / 7 min
En historie fortelles gjennom en strøm av bilder og tekst, akkompagnert av to stemmer (en mann, en kvinne), for så å gjentas. Forskyvningen av perspektiv rommer en kritikk av hvordan kunstnerskap og afro-amerikansk historie formidles.

Entitled / USA 2005 / 7 min
Stilleben-er med frukt, grønnsaker, sigarett og stearinlys er fanget på 8mm. Fargene er forvrengte. Bildene stykkes opp av sekvenser med ulike brev fra Cauleen stilet til kunstnere (Vermeer, Velásquez, Juan Sánchez Cotán, Giovanna Garzoni, Pieter Claesz og den første afroamerikanske kunstneren Charles Ethan Porter). Tonen i brevene er uredd og leken, og antyder en avsender som ikke er redd for å ta plass, som samtidig kommenterer skjevheten i representasjon opp gjennom kunsthistorien.

Remote Viewing / USA 2009 / 15:25 min
Et gammelt lite hus med en klokke på taket står på en mark med en stor grønn duk spent opp bak seg. En gravemaskin dukker plutselig opp. Selv om solen skinner, er scenen ladet av uhygge, og snart ser vi hvordan bygget destrueres med en sjokkerende voldsomhet. Remote Viewing er en rekonstruksjon av en faktisk hendelse der hvite innbyggere ønsket å utslette spor etter stedets afroamerikanske befolkning.

Space Is The Place – A March for Sun Ra / USA 2011 / 10 min
Her fanger Cauleen Smith korpset ved Rich South High School mens de en regnfull dag dukker opp i Chicagos Chinatown og fremfører Sun Ras berømte lovsang. Smith er fascinert av korps (hun har selv etablert The Solar Flare Arkestral Marching Band Project som organiserer flashmober), ikke minst måten de utgjør én samlende disiplinert bevegelse på.

Strelitzia Satellite Meditation / USA 2012 / 3:42 min
Blomsten Paradisfuglblomst, som stammer i fra Afrika, arrangeres her i ulike oppsatser. Blomsterdekorasjoner finner vi i flere av Smiths verk. Oppsatser kan ha rent dekorative funksjoner, men gir også assosiasjoner i retning av begivenheter som bryllup og begravelser. Det er også en kobling mellom blomsteroppsatsene og andre oppsatser eller alterlignende konstruksjoner i verkene hennes, som kan leses som manifestasjoner eller minnesmerker.

Enterplanetary Charter #1: Kelan Phil Cohran to Cloudgate / USA 2012 / 1:46 min
Musikeren Kelan Phil Cohran spilte i Sun Ra Orchestra og var grunnleggeren av Artistic Heritage Ensemble. Her møter vi ham mens han spiller en kalimba, ved skulpturen Cloud Gate i Millennium Park i Chicago.

Lessons in Semaphore / 2015 / 4 min / stum
På en frodig, forvokst tomt danser koreografen Taisha Paggett med to semaforflagg. Hva forteller hun? Da hun klatrer opp på fortauet, ser vi henne møte en ung gutt, som kan semafor og forklarer for henne hvordan bevegelsene skal være. En håpeful film om kommunikasjon og dialog.

My Caldera / USA 2022 / 4:55 min
Til tonene av dirrende gitarer leser vi «Welcome / to the aftermath / you survived», etter å ha sett opptak av sprutende lava og askeskyer, der teksturen i bildene forstørres og fargene er mettede, psykedeliske. Kalderaer er fordypninger som oppstår etter et vulkanutbrudd, en type naturkatastrofe som ødelegger og transformerer landskapet.

Mines to Caves / USA 2022 / 9:40 min
Mines to Caves ser vi bearbeidede analoge opptak fra gamle gruver og av ulike bergarter, men også planter og dyr. Verket tar opp utvinning av mineraler og de umenneskelige vilkår denne produksjon gjerne foregår under, og de klimamessige konsekvensene. Samtidig vekkes også assosiasjoner til oldtidens hulemalerier – menneskets første billedlige fortellinger.

Astrup Fearnley Museet og Cinemateket
Som del av utstillingen vises et program med Smiths filmer, for første gang på kino i Norge, i samarbeid med Cinemateket. Programmet inkluderer Smiths første spillefilm, Drylongso (1998), samt et utvalg av Smiths kortfilmer og videoer.

Utstillinger

The Deep West Assembly Cauleen Smith

Den amerikanske kunstneren Cauleen Smith har produsert eksperimentelle filmer og videoinstallasjoner i over to tiår.