Magasin

Fjorårets nyinnkjøp til Astrup Fearnley-samlingen

I 2021 ble Astrup Fearnley-samlingen styrket med 14 nye kunstverk. Ervervelsene bringer både fordypning og fornyelse til samlingen og har under pandemien hatt et spesielt fokus på norske kunstnere, i tillegg til innkjøp av internasjonale kunstnere.

Astrup Fearnley-samlingen har en oppbygning og en tradisjon for å gå i dybden i ulike og markante kunstnerskap. Triptyket STEEL MUTANT SMELTED GIRL (2020) av Ida Ekblad (f. 1980) er et eksempel på dette og supplerer samlingens øvrige arbeider av Ekblad. Verket ble kjøpt inn på tampen av 2020 og ble lånt ut til Ekblads store solopresentasjon på Kunstnernes Hus sommeren 2021. Et stort collageverk av Frida Orupabo (f. 1986)ble også ervervet fra hennes separatutstilling på Kunsthall Trondheim i høst. Museet styrker dermed sin samling av Orupabo, som først ble innlemmet i samlingen med to verk i 2019. Også Matias Faldbakken (f. 1973) ble kjøpt inn med skulpturen Screen Rail (Short Books) (2021) fra serien Screens Overlaps. I Faldbakkens utstilling på Astrup Fearnley Museet i 2017 hadde nettopp denne verksserien en sentral plassering og vi er glade for å utvide samlingen av Faldbakkens arbeider med dette verket. Videre ble det helt særegne skulpturelle tekstilverket Fossen (1984-89) av Synnøve Anker Aurdal (1908 – 2000) inkludert i Astrup Fearnley-samlingen sist høst. Museet ser frem til å vise dette verket, sammen med de andre arbeidene av Anker Aurdal som allerede finnes samlingen, i vår presentasjon av denne sentrale tekstilkunstneren som åpner 21. mai.

Verk av kunstnere som tidligere ikke har vært representert i samlingen er også blitt kjøpt inn dette siste året. Blant dem fire akvareller av den anerkjente norske kunstneren Vanessa Baird (f. 1963), samt malerier av to svenske, Oslo-baserte malere, Mikael Lo Presti (f. 1989) og Ragna Bley (f. 1986). Den iranske kunstneren Asal Peirovi (f. 1985) ble inkludert i samlingen med verket In Search of a U-Turn (2021). Museet ervervet også to malerier av den amerikanske kunstneren Walter Price (f. 1989), hvis særegne formspråk gjør ham til en betydelig representant for en ny generasjon abstrakte figurative malere.

Walter Price, Retrogade analysis, 2021. Med tillatelse fra kunstneren og Greene Naftali, New York. Foto: Zeshan Ahmed