Medlemsåpning | Before Tomorrow – Astrup Fearnley Museet 30 år

Børre Sæthre, My Private Sky
Installation view, Børre Sæthre, My Private Sky, Astrup Fearnley Museet, 2001. © Børre Sæthre. Photo: Tore H. Røyneland.

Velkommen til medlemsåpning av Before Tomorrow – Astrup Fearnley Museet 30 år.

Utstillingen åpnes av H.M. Dronning Sonja.

I 2023 fyller Astrup Fearnley Museet 30 år. Dette feirer vi med en omfattende jubileumsutstilling med kjente ikoniske verk, skjulte skatter og nye innkjøp til Astrup Fearnley-samlingen.

Utstillingen fyller begge museumsbyggene og rommer mer enn 100 verk fra en av Europas mest omfattende samlinger med internasjonal samtidskunst. Nye innkjøp fra de siste tre årene kombineres med sjeldent viste verk, og flere viktige installasjoner og videoverk fra museets utstillingshistorie gjenskapes her for første gang siden de opprinnelig ble vist.

Astrup Fearnley-samlingen er en av Europas mest omfattende samlinger av internasjonal samtidskunst. Hans Rasmus Astrup begynte dette arbeidet allerede på 1960-tallet og ble med årene rangert som en av verdens mest aktive og innflytelsesrike samlere. Han utviklet samlingen med fokus på kunstnerne, fremfor epoker og stilretninger. Astrup Fearnley-samlingen dokumenterer derfor utviklingen og mangfoldigheten i flere sterke og sentrale kunstnerskap – både norske og internasjonale. Ved Astrups bortgang i 2021, ble samlingen donert til en ideell stiftelse hvis overordnede formål er å formidle denne til et bredt publikum.

Under åpningen vil det bli en live fremførelse av Allora & Calzadillas installasjon «Clamor» med musikerne Johanna Scheie Orellana, Torstein Lavik Larsen, Sigurd Skogdal, Danielle Price, Martin Lee Thomson og Frank Hannasvik . Installasjonen «Clamor» presenteres her for første gang siden 2009.

Ønsker du å delta? Arrangementet er for våre medlemmer. Kjøp årsmedlemskap, så sender vi deg en invitasjon til åpningen.

Vi gleder oss til å se deg på museet!

Bli medlem!

Et medlemskap varer i ett år og gir fri entré til alle utstillinger og arrangementer.