Arrangement

Utdrag fra Deadtime, an anatomy study | Cally Spooner

Cally Spooner, —active because it leaks, 2022. Open window, remove dry wall (if necessary). Continuously

Over to dager vil kunstneren Cally Spooners lydinstallasjon Deadtime, an anatomy study (2018-2024) interagere med Astrup Fearnley-samlingen.

Cally Spooner (f. 1983, Storbritannia) bor og arbeider i Torino, Italia. Hennes kunstneriske praksis tar flere former, slik som koreografi, video, lydinstallasjoner, funnede objekter og tekstarbeider. Hun fokuserer på hvordan kroppens bevegelser formes av sosial, kulturell og økonomisk påvirkning. Hennes prosjekter avslører ofte subtile strukturer og historier som påvirker våre bevegelser, og setter fokus på innlært atferd som tilsynelatende virker naturlig. Spooner har studert filosofi, dans og teater, og fullfører for tiden sin doktorgrad, hvor hun forsker på skjæringspunktene mellom disse disiplinene, noe som påvirker flere aspekter av hennes praksis. Hun har publisert en serie artikler i kunstmagasinet Mousse som reflekterer over ‘performance’ og temporalitet, under tittelen A Hypothesis of Resistance.

Mens hun i sine tidlige verk utførte performancene selv eller sammen med andre utøvere, har hun nylig begynt å samle objekter, bilder, og bringer til og publikum inn som sine utøvere. Dette er også tilfelle for hennes intervensjon i Astrup Fearnley-samlingen gjennom installasjonen av lydverk hentet fra Deadtime, an anatomy study. Lydverket vil interagere med samlingen og undersøke aspekter ved verkene som for øyeblikket er utstilt. Lydverket vil bevege seg gjennom museet, og forme hvordan man selv beveger seg i rommet. Lydverket begynner utenfor museets bygning, fortsetter inn i den første utstillingssalen, former passasjen gjennom galleri 7, og avsluttes med en kakofoni i DEAD TIME (Maggie’s Solo), 2021.

I samarbeid med Ultima.

Børre Sæthre, My Private Sky, 2001. Exhibition view, Before Tomorrow. © Astrup Fearnley Museet, 2023. Photo: Christian Øen.
Utstillinger

Astrup Fearnley-samlingen

Astrup Fearnley-samlingen er en av Europas mest omfattende samlinger av internasjonal samtidskunst.