Vi takker for kunståret 2023
Takk til medvirkende kunstnere, samarbeidspartnere og alle dere som besøkte oss!
Året startet med utstillingen An echo buried deep deep down but calling still av kunstnerduoen Basel Abbas og Ruanne Abou-Rahme. Gjennom videoinstallasjon, skulptur og tekst viste denne sterke utstillingen hvordan samfunn og fellesskap håndterer konsekvensene av undertrykkende politiske systemer. I 2023 feiret vi også museets 30 års-jubileum. Before Tomorrow presenterte verk fra Astrup Fearnley-samlingen i begge byggene og aktiviserte utstillingen gjennom live-programmet Before Tomorrow Live, der vi hentet kunstnere og utøvere fra inn og utland til å presentere performance, lyd, video, foredrag og panelsamtaler.
I 2024 ønsker vi dere velkommen til nok et flott kunstår! Den 26. januar åpner Leonard Rickhard – Mellom konstruksjon og sammenbrudd. Denne retrospektive utstillingen blir en sjelden mulighet til å oppleve den fulle bredden i Rickhards kunstnerskap. Siden midten av 1970-tallet har Rickhard malt mange av de samme motivene på nytt og på nytt, slik som fugleskapet, nattmaleren, modellbordet, bjørkeskogen og forlatte brakkebygg. Blant de seneste arbeidene vises nye versjoner av modellflybyggeren, et motiv Rickhard har arbeidet med i over 40 år, samt et monumentalt, stedsspesifikt maleri som blir det største han noen gang har laget.
Den 14. juni åpner en soloutstilling med den amerikanske kunstneren Cauleen Smith. Smith har produsert eksperimentelle filmer og videoinstallasjoner i over to tiår. Opprinnelig utdannet innen musikk, har hun siden sin første langfilm i 1998 senere arbeidet innenfor både film- og kunstverden. Prosjektene hennes byr på fremtidsorienterte, nyskapende sammenstillinger av fysiske objekter, filmprojeksjoner, tekstilbannere og livemusikk, med bakgrunn i sosiale settinger og svart kultur.
Fra den 11. oktober vises en gruppeutstilling med fokus på hvordan bilder og ideer passerer langs og gjennom flere av verdens største elver. Før i tiden utgjorde elvene grunnlaget for kulturell, sosial og økonomisk utveksling. I vestlig kontekst har utviklingen av ny transportteknologi gjort disse ferdelsårene sekundære. I dag opplever vi en omjustering av økonomiske, økologiske og sosiale akser, og elvene er igjen blitt potente steder for forestillingen om vår felles fremtid gjennom visuell kultur.
I tillegg til disse tre hovedutstillingene gleder vi oss i løpet av året til å presentere et rikholdig program med foredrag, samtaler, performance og filmvisninger.
En god jul og gledelig nytt år ønskes fra alle oss på Astrup Fearnley Museet!