Utstilling

R.B. Kitaj – Diaspora

I årene som har gått etter R. B. Kitajs død (1932-2007) har hans kunstnerskap blitt befestet som et betydelig bidrag til den figurative malerkunstens historie.

Kitaj var amerikaner, men tilbrakte nesten 40 år i England. Kitajs kunstnerskap utviklet seg i London, der han var en del av kunstscenen fra 1960-tallet av, da en vital generasjon unge kunstnere tok maleriet i en ny retning ved å spille på både den figurative maletradisjonen og samtidens populærkultur.

Denne generasjonen fremsatte en visjon for maleriet som åpnet dørene for den store internasjonale interessen for maleri som blomstret opp på 1970- og 80-tallet. Kitaj har blitt tilknyttet School of London-generasjonen – et begrep som aldri betegnet en fast gruppe eller stil, men ble brukt om en rekke malere som alle arbeidet med den figurative formen i maleriet i en periode der den abstrakte kunsten i lang tid hadde dominert. Kitaj var en av de mest prominente kunstnerne på den britiske kunstscenen og utøvet også en stor innflytelse på utviklingen av den britiske popkunsten. Det var i denne konteksten at Kitajs kunstnerskap utformet seg, og selv om man kan knytte hans kunst til tendensene innen det figurative maleriet og den britiske popkunsten, skulle det være følelsen av mangel på tilhørighet, diasporaen, som for ham ble den viktigste faktoren for hans kunst – et kunstnerskap der symboler og referanser fra både visuelle, litterære, historiske og personlige kilder sammenstilles i fargesterke og komplekse komposisjoner.

Kitaj har en viktig tilstedeværelse i Astrup Fearnley Samlingen, som inneholder noen av hans mest fremragende verker. Her presenterer vi et utvalg av disse, sammen med verk fra andre norske samlere, i en utstilling som gjennomgår Kitajs bidrag som historisk kunstner, samtidig som hans arbeider fortsatt appellerer til yngre generasjoner av kunstnere.

Kuratorer: Gunnar B. Kvaran og Therese Möllenhoff