Utstilling

Nicole Eisenman – Giant Without a Body

Utstillingsåret 2021 innledes med en omfattende presentasjon av den amerikanske kunstneren Nicole Eisenman. Dette er hittil den største separatutstillingen av Eisenman i Europa og utstillingen gjør et dypdykk i kunstnerens praksis fra 2006 og frem til i dag, inkludert helt nye arbeider fra 2020.

Nicole Eisenman (f. 1965) har siden 1990-tallet etablert seg som en sentral skikkelse i amerikansk maleri med sine karakteristiske verk som beveger seg mellom abstraksjon og figurative miljøskildringer. Både i teknikk og motiv benytter hun seg av historiske referanser hvor hun lekent gjenoppliver elementer fra renessanse, barokk, sosialrealisme så vel som tysk ekspresjonisme og kobler disse til samtiden gjennom et skarpt og nåtidig uttrykk.

Arbeidene gir et fargerikt og feirende førsteinntrykk, men ved nærmere betraktning avdekkes flere lag av mening og intrikate fortellinger. Ofte er historiene basert på virkelige karakterer fra kunstnerens eget liv, men retter samtidig oppmerksomheten mot samfunnsrelaterte spørsmål og sosiopolitiske konflikter. Med stor grad av humor trekker hun inn temaer som identitet, seksualitet og politikk – satt sammen med elementer både fra populærkultur og motkultur. Nicole Eisenmans unike sensibilitet overfor samtidens kompleksitet og menneskers motsetningsfulle følelsesliv, resulterer i treffende observasjoner av det moderne livet.

Selv om Eisenman er mest kjent for sine malerier, har hennes kunstneriske praksis også omfattet helt særegne skulpturelle arbeider som har fått stor oppmerksomhet. I tillegg til et bredt utvalg av malerier, inkluderer utstillingen det ruvende verket Procession fra 2018 som består av ni enkeltstående skulpturer. De burleske figurene danner gjennom sin oppstilling og sammensetning en eklektisk parade av ulike uttrykk, materialbruk og kunstneriske virkemidler. Procession står som et av Eisenmans hovedverk og markerte et skifte i kunstnerskapet der det skulpturelle fikk mer plass. Eisenman sier selv at «I believed you could build better narrative with painting, but this work proved to me the same is possible through sculpture». Også her lurer humoren og satiren i bakgrunnen, godt illustrert ved figuren som innimellom slipper ut røyk fra baken – en «post-Trumpian gesture», ifølge Eisenman.

Nicole Eisenman bor og arbeider i Brooklyn, New York. Arbeidene hennes har blitt utstilt i både separat- og gruppeutstillinger ved institusjoner som MoMa, SFMOMA, New Museum, Carnegie Museum of Art, Kunsthalle Zürich og Ludwig Museum i Köln. I 2019 ble arbeidene hennes vist både på Venezia-biennalen og Whitney-biennalen. I 2015 ble hun en del av MacArthur Fellows Program og i 2018 ble hun innlemmet i American Academy of Arts and Letters.

Nettbutikk

Nicole Eisenman – Giant Without a Body