Marianne Heske – tour – Retour
04. apr. 2014 – 05. apr. 2015Marianne Heskes Prosjekt Gjerdeløa har blitt stående som et nøkkelverk i norsk kunsthistorie generelt og historien om norsk konseptkunst spesielt.
Sammenlignet med mye av den internasjonale konseptuelle kunsten, som ofte baserte seg på svært rasjonelle formuleringer, skapte de nordiske konseptkunstnerne en mer poetisk og åpen kunst. I mange tilfeller brukte de det nordiske landskapet som ramme for sine verk og refleksjoner, og skapte visuell poesi fremfor vitenskapelig funderte arbeider. Selv om konseptkunst aldri ble en stor bevegelse på den norske kunstscenen, ble likevel noen kunstnere berørt av disse kunstneriske mulighetene. Marianne Heske er uten tvil en av de viktigste blant de som tok til seg den konseptuelle kunstens arbeidsmetoder og indre logikk, og forvandlet dem til et personlig uttrykk.
I 1980 skapte Heske et historisk arbeid med Prosjekt Gjerdeløa da hun som sitt kunstneriske prosjekt til XI Biennale de Paris flyttet en 350 år gammel løe fra Tafjord i Sunnmøre til Paris, der den ble utstilt på Centre Pompidou. Løa ble siden flyttet fra Paris til Norge igjen og stilt ut ved Henie Onstad Kunstsenter, før den ble fraktet tilbake til Tafjord og satt opp igjen på sitt opprinnelsessted nøyaktig ett år etter demonteringen. Prosjekt Gjerdeløa har blitt stående som et nøkkelverk i norsk kunsthistorie generelt og historien om norsk konseptkunst spesielt.
I Heskes utstilling på Astrup Fearnley Museet høsten 2014 gjenopptar og videreutvikler kunstneren Prosjekt Gjerdeløa ved nok en gang å flytte den fra sitt tilholdssted i Tafjord til Astrup Fearnley Museet i Oslo. Der stilles den ut sammen med en nyprodusert avstøpning av løa i hvit, gjennomskinnelig kunstharpiks som sammen danner et nytt verk og utstillingen tour – Retour. Installasjonen inneholder også et maleri av den norske kunstneren Adolph Tidemand (1814-1876), utlånt fra Nasjonalmuseet for kunst, design og arkitektur. tour – Retour er en prosess, en transformasjon og en forskyvning, som tar opp i seg temporalitet og selve begrepet kunst. I tillegg til dens selvreflekterende natur, introduserer den historiske referanser og fortellinger som inkluderer den norske nasjonalromantikken og selvbiografiske elementer.
Kuratert av Gunnar B. Kvaran og Therese Möllenhoff