Premiere på Vibeke Tandberg: Old Man Dancing

Velkommen til premiere på Vibeke Tandbergs nyeste film Old Man Dancing lørdag 25. september!

Premieren er et samarbeid mellom Astrup Fearnley Museet og Den Norske Opera & Ballett. I tillegg til filmvisning blir det en live-performance på Astrup Fearnley Museet og en digital filmpremiere på Operaens nettsider.

Old Man Dancing er en kortfilm av den norske kunstneren og forfatteren Vibeke Tandberg. I filmen danser den russiske ballettdanseren Maria Kochetkova iført en maske som forestiller en gammel mann. Kochetkovas dans er en blanding av improviserte og klassiske bevegelser i Tandbergs regi til musikk komponert av det norske bandet Ulver.

Den livaktige masken har en lang historie i Tandbergs kunstnerskap. Kunstneren kjøpte lateksmasken i 2003 og begynte på Old Man-arbeidene da hun var gravid med tvillinger. Med utgangspunkt i de formale mulighetene i sin egen høygravide kropp, forvandlet kunstneren seg til en gammel mann i Old Man Walking Up and Down a Staircase (2003), et verk som omfatter 114 fotografier og en super 8-film. Old Man-masken har senere vært utgangspunktet for flere arbeider, og maskens historie er beskrevet i Tandbergs essaysamling Uvilje (2019). Gjennom kunstnerskapet til Tandberg har masken opptrådd i både symboltunge og trivielle situasjoner og materialisert seg i alt fra fotografier, gips- og bronseavstøpninger, til komiske Instagram-filmsnutter.

Masker har tradisjonelt vært brukt som redskap for å transcendere egen eksistens og kroppsliggjøre andre virkeligheter slik vi kjenner det fra teaterhistorien. Da Kochetkova tok på seg masken i filmen Old Man Dancing, ble hun den første foruten Tandberg som ga Old Man en kropp. Danserens tolkning av masken skaper en kontrastfylt opplevelse der det vakre og frastøtende møter det poetiske og bisarre. Kochetkova tilfører den gamle mannen en rørende dobbelthet – en vekselvirkning mellom forfall og fornyelse – og åpenbarer motsetninger som ung og gammel, liv og død, mann og kvinne. Filmen innleder med dette en ny begynnelse og et nytt liv for Tandbergs Old Man.

Om kunstneren:
Vibeke Tandberg (1967) er en norsk kunstner og forfatter. Hun har en BA fra Kunsthøgskolen i Bergen, og en MA fra Film och Fotohögskolan i Gøteborg. Arbeidene hennes er representert i offentlige samlinger som Musée d’Art Moderne de la Ville, Paris, Moderna Museet, Stockholm, Astrup Fearnley Museet og Nasjonalmuseet, Oslo, Stedelijk Museum, Amsterdam og Guggenheim Collection og Museum of Modern Art, New York. Hun debuterte i 2012 som forfatter med romanen Bejing Duck og har senere utgitt fem romaner og en essaysamling på Forlaget Oktober. I 2020 debuterte hun som dramatiker med stykket Hunder på Nationaltheatret i Oslo.

Om danseren:
Maria Kochetkova (1984) er utdannet fra Bolsjojballetten og danset i The Royal Ballet og English National Ballet før hun fra 2007 til 2018 var solist i San Francisco Ballet. Hun har også gjestet Bolsjoj- og Stanislavsky-teatret i Moskva, Mariinsky- og Mikhailovsky-teateret i St. Petersburg, American Ballet Theater i New York, Operaen i Roma, Teatro alla Scala i Milano, Tokyo Ballet, Cubas nasjonalballett, Compañía Nacional de Danza i Madrid, Teatro Colon i Buenos Aires, Hong Kong Ballet og English National Ballet i London. Kochetkova har i løpet av sin karriere danset i store klassiske tittelroller, og samarbeidet med koreografer som McGregor, Dawson, Forsythe, Wheeldon og Scarlett som alle har skapt solopartier for Kochetkova. Hun ble i 2017 utnevnt til årets ballerina ved Premio Positano, og ble nominert til den britiske kritikerprisen (Critics’ Circle National Dance Award) for beste kvinnelige danser i 2014 og den prestisjefylte Benois de la Danse-prisen i 2013. I 2009 gikk hun til topps i NBC-showet Superstars of Dance, og hun mottok Isadora Duncan-danseprisen for sin Giselle i 2008, i tillegg til å ha vunnet priser i en rekke internasjonale ballettkonkurranser.

Om musikerene:
Ulver er et eksperimentelt norsk band som begynte sin karriere i 1993 som et folk/black metal-band. Senere har det gått over til å spille industrial metal, elektronisk musikk og klassiske verk. Bandet er i dag signert hos plateselskapet HOM (House of Mythology). Musikkverket komponert til Old Man Dancing og live-performance er et samarbeid med strykerduoen Ole-Henrik Moe og Kari Rønnekleiv.

Om filmen:
Old Man Dancing (2020) | Danser: Maria Kochetkova | Regi: Vibeke Tandberg | Produsent: Anders Graham | Fotograf: Cecilie Semec | Klippere: Sophie Hesselberg og Ove Kenneth Nilsen | Musikk: Ulver ved Tore Ylvisaker og Ole Henrik Moe | Koreografi: Silas Kjølmoen Henriksen | Lyddesign: Gisle Tveito

Program for premierekvelden:
19:30: Innslipp
20:00: Velkommen
20:15: Filmvisning Old Man Dancing
20:30: Live-perfomance med Maria Kochetkova og Ulver
20:45: Takketaler

Reserver billett

Se også vårt Facebook-event!

Arrangementet er finansiert gjennom tildelingen Kunsten i Dag  fra Sparebankstiftelsen DNB.

Bilde: Vibeke Tandberg: Old Man Dancing. Foto: Henriette Berg-Thomassen. Med tillatelse fra Vibeke Tandberg og OSL contemporary

ANMELDELSE: