Lilia Prado is a Superstar

What is queer history, readymade?

Fredag 21. oktober kl. 19:30-21:15
Lørdag 22. oktober kl. 09:30-18:30

Dette symposiet holdes i forbindelse med Skeivt kulturår 2022, organisert av Hendrik Folkerts (Kurator for internasjonal samtidskunst og utstillingsansvarlig, Moderna Museet, Stockholm) og Solveig Øvstebø (Direktør Astrup Fearnley Museet, Oslo).

Symposiet Lilia Prado is a Superstar er organisert i konteksten av en erindring som sidestiller to år som både har og ikke har noe med hverandre å gjøre: 1972 og 2022. Årene mellom markerer spranget fra det norske rettsystemets de-kriminalisering av en seksuell handling mellom to menn, og frem til et helt års feiring av skeiv kultur i Norge. Anledningen fører til mange spørsmål om hvordan vi forestiller, skaper, fremfører og skriver skeive historier – men også de virkelige, spekulative, funnede, forestilte ikonografier og genealogier som informerer dem.

I 1984 organiserte den meksikansk-nederlandske kunstneren, redaktøren og kuratoren Ulises Carrión en filmfestival ved De Appel kunstsenter i Amsterdam, som en hyllest til Lilia Prado. Som en Marilyn Monroe-figur avant la lettre, dukket Prado opp i 1940-årene som en av de største stjernene fra den gylne tidsalder i meksikansk film. Innen 1980-årene hadde stjernestøvet lagt seg, og faktisk var det veldig få i Amsterdam som i det hele tatt hadde hørt om henne.

Carrión dro til Mexico i søken etter sin superstjerne og hennes filmer. Lilia Prado Superstar Film Festival tok sted midt på sommeren i ulike byer i Nederland. I hans videoverk The LPS File (1985), har Carrión benyttet den dokumentariske sjangeren for å fortelle den ikke fullt så smidige organiseringen av festivalen. Sannhet og bevis er flyktige protagonister i filmen ettersom kunstneren erstattet alle sine meksikanske kontakter med kontakter og venner fra den nederlandske kunstverdenen, og lingua franca skiftet fra spansk til engelsk.

Carrións Lilia Prado er en heterogen figur, en gang et feiret ikon, en fortrengt kjendis, et porøst minne, og kanskje viktigst, en projeksjon for parafiksjonelle og spekulative skeive begjær/ønsker/behov. Et funnet ikon i en ustabil skeiv genealogi. Carrión sa: «Tror du ikke at min gest, mitt valg av Lilia Prado er like tilfeldig som [Marcel] Duchamp’s gest?… Lilia Prado er min readymade.”

Lilia Prado er en superstjerne

Tilfellet Lilia Prado foreslår en tilnærming til skeiv genealogi utover lineær tid, statssanksjonerte narrativ rundt il/legitimitet av seksualitet, og den historiske annalen med to n’er. Carrións Prado vil være en ledestjerne i denne historiske intervensjonen – dette symposiet om hvordan vi skaper ikoner, lager tid og skriver historier som er falske og uutslettelig sanne.

Datoer: 21. oktober (19:30-21:15) og 22. oktober (09:30-18:30), 2022
Sted: Astrup Fearnley Museet, Oslo.

Organisert av: Hendrik Folkerts (Kurator for internasjonal samtidskunst og utstillingsansvarlig , Moderna Museet, Stockholm) og Solveig Øvstebø (Direktør Astrup Fearnley Museet, Oslo).

Lilia Prado is a Superstar er støttet av Fritt Ord .

Program:

Fredag 21. oktober
19:30-19:45
Velkommen ved Solveig Øvstebø (Direktør Astrup Fearnley Museet, Oslo) og Hendrik Folkerts (Kurator for internasjonal samtidskunst og utstillingsansvarlig, Moderna Museet, Stockholm)

19:45-20:45
Performance
MY EGYPTIAN MOVIES
Abdellah Taïa (skribent, Paris, Frankrike)

20:45-21:15
Q&A med Abdellah Taïa, moderert av Hendrik Folkerts

Endring i programmet: På grunn av uforutsette hendelser har desverre den annonserte performancen New York Jew Pinko Queer (with AIDS) – med Gregg Bordowitz, Ida Løvli Hidle på trekkspill og Andreas Røysum på klarinett, blitt avlyst.

Lørdag 22. oktober
09:30-10:00
Velkommen ved Solveig Øvstebø og introduksjon av Hendrik Folkerts

10:00-10:30
Foredrag
Against Queer Monumentalism: Diary from Queer Cultural Year
Mathias Danbolt (Professor i kunsthistorie ved Universitetet i København, Danmark)

10:30-11:15
Foredrag
Never Knowing Ulises, or What it means to be a star?
Arnisa Zeqo (kurator og skribent, Amsterdam, Nederland)

11:15-11:30 Kort pause

11:30-12:00
Performanceforedrag
Museum Fictions, A performative unfolding of a manifesto ~ queer methodology ~ machine of otherness ready to pickle with fiction the paradigmatic gap between the frozen ~ the fluid hot ~ the knowledge of The Museum
KILOBASE BUCHAREST (kuratorkollektiv med Dragos Olea og Sandra Demetrescu, Bucharest, Romania)

12:00-13:30 Pause

13:30-15:30
Key-note foredrag og filmvisning
Karen Carpenter Was a Superstar Too: Todd Haynes, Erotohistoriography, and the Anti-Readymade
Elizabeth Freeman (Professor i engelsk, University of California, Davis, USA)

15:30-16:15 Pause

16:15-18:15
Samtale
Found Objects
Med Christian Bendayán (kunstner, Lima, Peru), D Harding (kunstner, Brisbane, Australia), Sam Hultin (kunstner, Stockholm, Sverige) og Timimie Märak (kunstner og poet, Stockholm, Sverige), moderator Hendrik Folkerts

18:15-18:30
Epilog
Timimie Märak

Bilde: Videostill fra Ulises Carrión, The LPS File (1985). Med tillatelse fra LIMA.