Francis Bacons triptyk ble kjøpt av Hans Rasmus Astrup i 1984 fra Marlborough Fine Art i London og ble overført til Stiftelsen Hans Rasmus Astrup i 2013. Verket var altså ikke eid av museet selv, men museet har tatt vare på det siden etableringen i 1993 og har hatt muligheten til å vise det til publikum.
11.07.2020
Francis Bacons triptyk ble kjøpt av Hans Rasmus Astrup i 1984 fra Marlborough Fine Art i London og ble overført til Stiftelsen Hans Rasmus Astrup i 2013. Verket var altså ikke eid av museet selv, men museet har tatt vare på det siden etableringen i 1993 og har hatt muligheten til å vise det til publikum.
Astrup Fearnley Museet mottar 2% av sine driftsmidler fra det offentlige, resten finansieres gjennom faste årlige tilskudd fra de ideelle stiftelsene Stiftelsen Hans Rasmus Astrup og Stiftelsen Thomas Fearnley, Heddy og Nils Astrup, og gjennom egeninntekter. For å sikre museets eksistens som en markant institusjon for samtidskunst i Norge, måtte stiftelsenes økonomiske rammer styrkes. Styret tok derfor det vanskelige valget å selge dette verket.
For et museum er det vemodig å skilles av med et så betydelig kunstverk, men som styreleder Bjørn Rønneberg understreker, vil inntektene av dette salget bidra til å skape en trygg fremtid for Astrup Fearnley Museet.
Hans Rasmus Astrup uttaler: «Astrup Fearnley Museet er ment å være en varig ressurs for publikum, da det er fundert på den eksisterende samlingen og bygger videre på den. Med dette enkeltsalget kan vi sikre at museet og samlingen vil være her for evigheten, sterkere fundert enn noensinne.»
Direktør og sjefkurator Solveig Øvstebø sier: «Som kunsthistoriker er det naturligvis trist å miste muligheten til å stille ut dette viktige verket i museet. Nå når dette salget først er bestemt vil det bidra til å sikre at museet kan drives med et ambisiøst utstillingsprogram og en mer inkluderende samling. Som så mange museer i dag, erkjenner også Astrup Fearnley Museet et dypt behov for å skape et større mangfold i samlingen. Det arbeides nå med å fastsette en ny strategi og innkjøpsordning for samlingen og vi ønsker også å i større grad enn tidligere synliggjøre nye ervervelser til offentligheten.»