Untitled #93

Cindy Sherman

Production Year

1981

Uten tittel #93, 1981 Bildene i serien Midtsidebilder ble opprinnelig laget på oppdrag fra redaktøren i det amerikanske kunstmagasinet Artforum. Men de ferdige bildene ble oppfattet som for ambivalente og kom aldri på trykk i det anerkjente magasinet. Til forskjell fra Shermans tidligere serier uttrykker disse bildene sterke indre følelser, som kommer til uttrykk i ansikter og positurer og som forsterkes ved at kvinnene er fotografert tett opp mot billedflaten og ofte betraktet ovenfra. Det langstrakte formatet minner om midtsideoppslag i såkalte manneblader, samtidig som det gir assosiasjoner til kinolerretet, og både magasinet og filmen hører med blant Shermans største inspirasjonskilder. Tradisjonelt er det vakre, tiltrekkende kvinner som brettes ut på midtsidene. Kvinnene i Shermans bilder følger ikke slike konvensjonelle regler for feminin skjønnhet og seksualitet, samtidig som de ikke nødvendigvis kan tolkes som en kritikk av tradisjonelle kvinnefremstillinger. Hva er det egentlig disse bildene viser? Et av bildene som har vært gjenstand for størst diskusjon er Uten tittel #93. Flere har tolket den rødøyde kvinnen som et offer for et seksuelt overgrep, men Sherman selv tenkte annerledes. Hun så for seg en kvinne som hadde vært oppe hele natten, drukket og festet, for så å sovne kort tid før sola stod opp og vekket henne igjen. Men hun har også innrømmet at hun ønsket å provosere med disse bildene. Og for henne handlet det først og fremst om å utfordre menn til å endre deres antakelser når det så bilder av kvinner. Hun ønsket å fremstille kvinnene i hudløse situasjoner som gjør menn ukomfortable, som når du ser din egen datter i en sårbar situasjon.