Untitled #216

Cindy Sherman

Production Year

1989

Uten tittel #216, 1989 Bare tre av de i alt 35 bildene fra serien ”Historiske portretter” forholder seg til et kjent kunsthistorisk forbilde. Ett av dem er Uten tittel #216 hvor Sherman poserer i rollen som barmfager renessansemadonna. Bildet er inspirert av maleriet ”Madonna fra Melun” av den franske hoffmaleren Jean Fouquet fra rundt 1450. I det opprinnelige bildet har Maria blå kjole og hermelinskappe, og er omgitt av røde kjeruber. Sherman har ikke etterstrebet en nøyaktig tolkning, i stedet har hun lagt overdreven vekt på kvinnens attributter og bruker for eksempel en protese for å illustrere det yppige brystet. I forbindelse med arbeidet med de historiske portrettene oppholdt Sherman seg en periode i Roma. Her leide hun et studio av en kvinne som tilhørte den kjente Borghese-familien, og kjolen hun bærer i dette bildet, har hun lånt av denne kvinnen. Dette er dermed ett av få tilfeller hvor hun iførte seg noe som kunne likne et ekte kostyme, de fleste kostymene hun bruker i de andre bildene i serien baserer seg på stoffer og draperier hun fant på loppemarkeder. Men selv om kjolen er ekte er de fleste andre detaljene i bildet tydelig kunstige. Det er ikke vanskelig å se at Sherman har en kunstig høy panne, og den blå kappen som henger om Madonnaens skuldre er krøllete. Sherman vil at vi som betraktere skal skjønne hva hun har gjort og være med på leken. Med løssluppen humor peker hun på alvoret som preger de historiske maleriene. Og hun får oss til å se hvordan kvinnefremstillinger i kunsthistorien har vært underlagt strenge historiske konvensjoner.