Utstilling

Matthew Barney – Bildungsroman

Matthew Barney (f. 1967, San Francisco, USA) er uten tvil den 1990-tallskunstneren som mest inngående har endret skulpturtradisjonen.

Dette gjorde han gjennom sin unike sammenblanding av medier og sjangere som performance, film og skulptur, og gjennom en karakteristisk og nyskapende bruk av ukonvensjonelle materialer som vaselin og termoplast. Ut fra Barneys omfattende kunstneriske prosjekter kommer en strøm av filmer, skulpturer, tegninger og fotografier som danner åpne, komplekse og symbolsk ladede fortellinger, kjennetegnet av nyskapende formspråk, fortellerstruktur og estetikk.

Da Barney for snart 13 år siden stilte ut på Astrup Fearnley Museet var utstillingen i sin helhet konsentrert om kunstnerens nå legendariske The CREMASTER Cycle (1994-2002). Verkene i utstillingen Matthew Barney – Bildungsroman dekker en langt større del av Barneys kunstnerskap: fra Facility of DECLINE (hans galleridebut i 1991), via de betydeligste av hans omfattende prosjekter – OTTOshaft, The CREMASTER Cycle og DRAWING RESTRAINT – frem til Barneys aller nyeste kunstneriske prestasjoner: filmen River of Fundament (2014) og skulptur fra Water Castings-serien (2015) – innlån som komplementerer museets egne rikholdige samling av kunstnerens verk.

Utstillingen, som inneholder verk som spenner over hele 24 år av Barneys karriere, søker ikke å være en komplett retrospektiv, men tar sikte på å gi et viktig innblikk i sentrale emner og utviklingslinjer i Barneys produksjon – som hans karakteristiske sammenblanding av performance, film og skulptur og særegne bruk av musikk og litteratur. Ved å ta i bruk det litterære begrepet bildungsroman – en fortelling om hvilke krefter som har formet forfatterens personlighet og virke – henspiller tittelen på hvordan man kan utforske verkene som en formasjonshistorie, en fortelling som sporer de sentrale kreftene i Barneys produksjon. Barneys kunstneriske beskjeftigelser – prosesser av energiforflytninger, selvpålagt mostand som katalysator for kreativ vekst, fysisk og kroppslig overskridelse – introduseres tidlig og bearbeides og videreutvikles gjennom kunstnerskapet. Gjennom verkene og filmene i utstillingen kan man følge slike utviklingslinjer og lese det som en historie om formasjon og utvikling, der særlig Barneys gjennomgående interesse for konsepter som transformasjon og transcendens formidles gjennom hans mangefasetterte kunstneriske prosjekter.

Utstillingens filmprogram inneholder syv av Barneys mest omfattende filmatiske verk – CREMASTER 1-5, DRAWING RESTRAINT 9 og River of Fundament. Filmprogrammet settes opp i samarbeid med Cinemateket i Oslo, hvilket gjør det mulig for publikum å oppleve 35 mm-filmene i sin helhet under optimale visningsforhold.

Astrup Fearnley Museet er stolte av kunne presentere Norgespremieren av Matthew Barneys nye filmverk River of Fundament som ble vist for første gang i 2014 og som i sine to første år turnerte på store opera- og teaterscener. River of Fundament er et nesten seks timer langt filmverk som inkluderer tre live performancer utført foran publikum og et filmet narrativ basert på Norman Mailers Ancient Evenings, iscenesatt som et operaverk skapt i samarbeid med komponisten Jonathan Bepler. Dette enestående filmatiske eposet om død, reinkarnasjon, transformasjon og transcendens, utgjør ved siden av The Cremaster Cycle et av Barneys mest spennende og ambisiøse prosjekter, og befester hans posisjon som en av vår tids mest innflytelsesrike kunstneriske stemmer.

Kuratert av Gunnar B. Kvaran og Therese Möllenhoff


bilder fra utstillingen:


Nettbutikk

Poster Matthew Barney – Cremaster 3

kr 150
Kjøp