Utstilling

Dan Colen – Verk fra Astrup Fearnley-samlingen

I 2018 fyller Astrup Fearnley Museet 25 år! I løpet av året ønsker vi velkommen til flere mindre utstillinger med sentrale kunstnere i samlingen. Dan Colen – Verk fra Astrup Fearnley-samlingen er den fjerde i serien av våre jubileumsutstillinger.

Dan Colen (f. 1979) er del av en kunstscene som vokste frem rundt New Yorks Lower East Side på begynnelsen av 2000-tallet. Scenen ble uformelt omtalt som «Bowery School», bestående av kunstnere som Nate Lowman, Ryan McGinley, Dash Snow og Hanna Liden, som alle på hvert sitt vis tar utgangspunkt i urban kultur i kunsten sin. Med skarpsinn, alvor og sosial teft kretser narrativene deres rundt de samfunnsstrukturene som betinger livene våre i dag.

Dan Colens kunstverk går i tett dialog med samfunnet og det politiske klimaet, samtidig som de kommenterer kunsthistorien og har tydelige referanser til musikk og film. I løpet av det siste tiåret har Colen utviklet en kunstproduksjon som ofte tar utgangspunkt i hyperrealisme, minutiøst gjenstandsmaleri og illusjonisme, og som nekter å la seg diktere av forventinger om et enhetlig kunstnerisk uttrykk.

Colens teknisk krevende verk vekker mange assosiasjonsrekker i sin kombinasjon av populærkulturelle og kunsthistoriske referanser og i sin uventede materialbruk, og skaper med det intrikate forbindelser mellom fantasi og virkelighet, forestilling og realitet. Verket Don’t Judge a Book by Its Cover (Another Country) ser ut som et maleri, men er tyggegummi på lerret, mens Miracle on 34th street ser ut som fugleskitt, men er maleri. Slik problematiserer verkene hans ofte etablerte forventninger til hvordan kunst skal se ut, hva den skal representere og hva den skal lages av.

Astrup Fearnley-samlingen inneholder sentrale verk som spenner over 12 år av Dan Colens kunstnerskap. Utstillingen viser et utvalg av hans eksperimentelle og hyperrealistiske malerier, skulptur, installasjon og film.