Utstilling

#AlexIsrael

Den amerikanske samtidskunstneren Alex Israel (f.1982, Los Angeles, USA) har de siste årene gjort seg svært bemerket på den internasjonale kunstscenen, både for sine malerier, skulpturer og ikke minst det beryktede talkshowet As It Lays.

Den californiske byen Los Angeles med sine pulserende miljøer for film, kunst, kjendiser, medier, tech- og popkultur fungerer som kildemateriale, tematikk og muse for hans kunst, som både approprierer, transformerer og kommenterer elementer fra byens estetikk og ånd.

Utstillingen #AlexIsrael tegner et portrett av Los Angeles som konfronterer representasjonen og klisjeene om byen og dens historie, som mikser hyllest og parodi, og som blander den internasjonale kunstverdenens koder med reklamens og Hollywoods myte- og drømmefabrikk – hvis innvirkning strekker seg langt utover LA. Gjennom sin kretsing rundt emner som filmbransjen, kjendiskulturen og den amerikanske drømmen, både omfavnes, men samtidig avsløres på tvetydig vis, dens mekanismer. Alex Israel blander bevisst og subtilt den mediedrevne LA-mytologiens bilder med de magiske effektene fra Hollywoods filmindustri. Slik skaper han et nytt og fengende kunstnerisk språk som danner dialog mellom ham selv, byen og kunsthistorien.

Strandbyen Los Angeles blir bragt inn i Astrup Fearnley Museets utstillingsrom via flere av Israels signaturmotiver når han omgjør veggene til et storskalamaleri av LAs karakteristiske solnedgang og lar en monumental brygge strekke seg ut i museets hovedsal. Disse slående verkene setter scenen for andre fortellinger: serien av verk basert på våtdrakter, malte palmer, rekvisittskulpturer og et forlatt TV-studio vises i samspill med maleriserier som tar utgangspunkt i scene- og kulissepaneler fra filmbransjen, tekstmalerier laget i samarbeid med forfatter Bret Easton Ellis og skulpturelle verk som fremstår som hybrider av brillelinser og den californiske west coast-minimalismens estetikk og overflatefetisjisme. I utstillingen vises også noen av hans filmer: webserien Rough Winds (2010), videoportrettserien As It Lays (2012), samt en trailer fra hans nyeste film SPF-18 (2016). Den samlede effekten er som et gigantisk 3D-postkort fra Los Angeles.

Kuratorer: Gunnar B. Kvaran og Therese Möllenhoff


bilder fra utstillingen: