Helt siden de møttes på Saint Martin’s School of Art har de vært uatskillelige, både profesjonelt og privat. Året var 1967, og mens London var preget av det svingende sekstitallet hadde ikke Gilbert & George den minste interesse av å følge samtidens trender. Istedet kledde de seg i pene dresser – sine «responsibility suits» – og startet ferden mot å utfordre kunstens og samfunnets mange konvensjoner.

Fryktløse og alltid rett på sak har kunsten deres maktet å overrumple publikum. THE GREAT EXHIBITION består av verk fra perioden 1971 til 2016 og utvalget er gjort av Gilbert & George selv. Fra gulv til tak fylles utstillingsrommene på Astrup Fearnley Museet med bilder som både er groteske og strenge i sin oppbygning, surrealistiske og symbolske, men konsekvent plassert i det stramme rutenettet som er karakteristisk for dem.

Gilbert, født i 1943 i Dolomittene i Italia, og George, født 1942 i Plymouth i England, har med sin provoserende kunst et uttalt formål: «å avsløre indre fordommer hos de frisinnede og motsatt – å avsløre det indre frisinnet i de fordomsfulle». Helt siden de startet sitt samarbeid har Gilbert & George bodd og arbeidet i samme East End-kvarter i London, og fulgt med på hvordan tiden har endret omgivelsene deres. Alltid ulastelig antrukket i nesten matchende dresser er de to like mye et subjekt som objekt. Gilbert & George utgjør en udelbar kunstnerisk enhet og sammen har de uten forbehold viet seg selv og hele sitt felles liv til kunsten. Deres hverdag er like kreativ som den er strengt planlagt. Ved å redusere livet i hjemmet og på atelieret i Fournier Street til enkle hverdagslige rutiner – de storhandler en gang i året og spiser samme matrett på samme restaurant hver dag – har de skapt plass til fullstendig kunstnerisk galskap og kreativitet. Punkere og nasjonalister, folkedans og bomber, høstløv og kontaktannonser – med sitt uredde og egenartede blikk utforsker kunstverdens mest ikoniske duo verden slik den omgir oss.

Gilbert & George (Foto: Tom Oldham)

«I over et halvt århundre har de vært blant de mest fremtredende kunstnerne i verden. Det er ikke overraskende, ettersom de tilbakevendende temaene i deres kunst ikke kunne være mer grunnleggende for oss mennesker: politikk, religion, seksualitet og skjønnhet. Til syvende og sist handler deres kunst helt enkelt om den menneskelige eksistens»
– Daniel Birnbaum og Hans Ulrich Obrist

Installasjonsbilder