Andy Warhol by Andy Warhol

By

I denne utstillingen inviterer vi publikum til å oppleve noen av Andy Warhols mesterverk, som har vært med på å revolusjonere forståelsen av kunst. Warhols popkunst medførte en grunnleggende endring i forståelsen av det å lage kunst og førte til en ny objektiv distanse mellom kunstner og betrakter. Andy Warhol, ofte referert til som en ’kunstner i tredje person’, omkapslet forbrukerkulturen i sin kunst ved å integrere ledende uttrykk, håp og aspirasjoner fra etterkrigstidens USA. Dette gjorde han med en slik overbevisning at hans kunst og hans person ble et merkevare i seg selv, lik de objekter og ideer han avbildet.

Installation images

Lizzie Fitch / Ryan Trecartin

By

Den kritikerroste amerikanske kunstnerduoen Lizzie Fitch og Ryan Trecartin er kjent for sine store installasjoner, som de betegner som «skulpturelle teatre», der de forener film, animasjon, lyd, performance og skulptur til en altomfattende opplevelse. Utstillingen på Astrup Fearnley Museet presenterer et av deres skulpturelle teatre med Plaza Point (2009) som inkluderer de tre filmene fra Trill-ogy Comp. I filmene er konvensjonelle fortellerstrukturer forkastet til fordel for en kompleks, multi-lineær fiksjon. De outrerte karakterene leverer en skjellsettende opplevelse av en hysterisk og skrudd verden, med dyp klangbunn i dagens virkelighet der vi er omgitt og påvirket av skjermer og digitale billedstrømmer. I disse grensesprengende arbeidene tar kunstnerne for seg hvordan teknologi og ny digital medievirkelighet har endret menneskets tilstand, språk og fortellinger. Med referanser til amerikansk ungdomskultur, nærringslivsretorikk og reality-tv utforsker de selviscenesettelse og digitale mediers påvirkning på subjektivitetsdannelse.

Skulptur har alltid spilt en fremtredende rolle i Fitch og Trecartins kunstnerskap, både på og utenfor skjermmediet. Utstillingen på Astrup Fearnley Museet er den første omfattende museumspresentasjonen med fokus på kunstnerduoens skulpturelle arbeider. Kunstnerne har forvandlet museets hovedsal til en særegen skulpturhage av enkeltstående figurer og komplekse narrative grupper. De voldsomme og tvetydige karakterene, både i film- og skulpturmediet, utfordrer etablerte identitetsroller som kjønn, etnisitet, alder, seksualitet og familierelasjoner og formidler en visjon av en fragmentarisk og kommersialisert verden fanget i en pågående teknologisk utvikling.

I Fitch og Trecartins utstilling på Astrup Fearnley Museet denne våren kan publikum forvente seg en eksplosiv verden av humor, horror, antiestetikk og kakofoni, som samtidig stiller viktige spørsmål og inviterer til refleksjon rundt kulturendringene som definerer vår tid.

Intervju: Lizzie Fitch and Ryan Trecartin fra Astrup Fearnley Museet på Youtube

 

Det er kunst med stor K – kunst det er umulig ikke å bli slukt inn i, kunst det er umulig ikke å gjøre seg opp en mening om. Med en altomfattende installasjon som leker med alle sansene, videoer som bringer fremtiden inn i samtiden og skulpturer som utfordrer virkeligheten. Det er samtidskunst på sitt beste.

 Danby Choi, Aftenposten

Det lar seg vanskelig gjøre å beskrive det som nå har inntatt Astrup Fearnley Museets utstillingssaler med ord. Utstillingen må oppleves. En must-see som du ikke vil gå glipp av!

 Una Mathiesen Gjerde, Subjekt

Det er et fascinerende kunstnerskap disse to kunstnerne representerer.

 Mona Pahle Bjerke, P2

Jeg har sjeldent sett et utstillingsrom bli mer effektivt tatt i bruk. Alt fra utstillingsgangen til lydsporet sitter, og hjelper til med å fordøye inntrykkene man blir bombardert med. Utstillingen er faktisk bortimot umulig å gjengi med ord, bilder, eller video.

 Emil Flatø, Morgenbladet
Lizzie Fitch (f. 1981) og Ryan Trecartin (f. 1981) møttes i 2001 på Rhode Island School of Design og har etter det samarbeidet tett. I 2006 ble Trecartin i en alder av 25 år den yngste kunstneren inkludert i Whitney-biennalen. Senere har duoen presentert utstillinger på steder som MoMA PS1 i New York (2011), Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (2011), Kunst-Werke Institute for Contemporary Art i Berlin (2014) og har også deltatt på prestisjeutstillinger som New Museum-triennalen (2009), Venezia-biennalen (2013) og Berlin-biennalen (2016). Etter å ha arbeidet fra Los Angeles i en årrekke er kunstnerne i dag basert i Athens, Ohio.

Kuratorer: Gunnar B. Kvaran og Therese Möllenhoff

Installation images

Fredrik Værslev – Fredrik Værslev as I Imagine Him

By

Fredrik Værslev (f. 1979) oppnådde tidlig et gjennombrudd på den internasjonale kunstscenen og har en rekke internasjonale utstillinger bak seg. Gjennom måten han utforsker og flytter grensene for hvordan maleri kan oppfattes har arbeidene hans blitt ansett for å være sterke bidrag til den internasjonale diskusjonen om moderne maleri.

Arbeiderne hans beveger seg mellom ulike maleritradisjoner, og er kjennetegnet av et insisterende fokus på selve maleprosessen. Verkene tar gjerne utgangpunkt i møtet mellom arkitektur og maleri og tar form som maleriske gjengivelser av motiver fra kunstnerens hverdag. Maleriene beveger seg ofte mellom abstraksjon og representasjon, slik som gjennombruddserien med Terrazzo-maleriene som imiterer visualiteten i italienske steingulv og samtidig påkaller ekspressiviteten og spontaniteten i den abstrakte ekspresjonismen. Canopy-serien minner om modernismen og dens stripemalerier, men tar utgangspunkt i markisene fra kunstnerens barndomshjem. Værslev tematiserer og utfordrer stadig selve maleprosessen f.eks. ved å la maleriene preges av utendørs værforhold eller ved å ta i bruk utradisjonelle maleredskap, som defekte spraykanner eller oppmalingsverktøy for veier og idrettsbaner.

I utstillingen presenteres ti ulike serier fra de ti siste årene av Værslevs kunstnerskap. Værslev har selv bestemt formen på installeringen, noe som gjør utstillingen til et verk i seg selv. Man vil kunne se hvordan enkeltmaleriene på et vis inngår som elementer i en større installasjon og hvordan oppsettet gjør sitt ytterste for å unngå de åpenbare, tradisjonelle løsningene. Uten å sette opp nye vegger eller gå på tvers av den eksisterende arkitekturen har Værslev hengt verk i parallelle formasjoner, noe som samsvarer med museumsbygget, men på en ukonvensjonell måte.

Utstillingens Art Bag har mønster inspirert av Canopy-serien og er laget slik at den kan sprettes opp og spennes på en blindramme. Hver eneste bag er nummerert og etter at bagen har fått den riktige patinaen av hverdagsbruk er den klar for å henges opp på veggen som et Canopy-maleri, der du selv har vært den deltagende parten i verket.

Se filmen om bagen:

Kuratorer: Gunnar B. Kvaran og Therese Möllenhoff

Utstillingen er sponset av ABG Sundal Collier og Aker ASA

Bilder fra utstillingen

GILBERT & GEORGE THE GREAT EXHIBITION

By

Helt siden de møttes på Saint Martin’s School of Art har de vært uatskillelige, både profesjonelt og privat. Året var 1967, og mens London var preget av det svingende sekstitallet hadde ikke Gilbert & George den minste interesse av å følge samtidens trender. Istedet kledde de seg i pene dresser – sine «responsibility suits» – og startet ferden mot å utfordre kunstens og samfunnets mange konvensjoner.

Fryktløse og alltid rett på sak har kunsten deres maktet å overrumple publikum. THE GREAT EXHIBITION består av verk fra perioden 1971 til 2016 og utvalget er gjort av Gilbert & George selv. Fra gulv til tak fylles utstillingsrommene på Astrup Fearnley Museet med bilder som både er groteske og strenge i sin oppbygning, surrealistiske og symbolske, men konsekvent plassert i det stramme rutenettet som er karakteristisk for dem.

Gilbert, født i 1943 i Dolomittene i Italia, og George, født 1942 i Plymouth i England, har med sin provoserende kunst et uttalt formål: «å avsløre indre fordommer hos de frisinnede og motsatt – å avsløre det indre frisinnet i de fordomsfulle». Helt siden de startet sitt samarbeid har Gilbert & George bodd og arbeidet i samme East End-kvarter i London, og fulgt med på hvordan tiden har endret omgivelsene deres. Alltid ulastelig antrukket i nesten matchende dresser er de to like mye et subjekt som objekt. Gilbert & George utgjør en udelbar kunstnerisk enhet og sammen har de uten forbehold viet seg selv og hele sitt felles liv til kunsten. Deres hverdag er like kreativ som den er strengt planlagt. Ved å redusere livet i hjemmet og på atelieret i Fournier Street til enkle hverdagslige rutiner – de storhandler en gang i året og spiser samme matrett på samme restaurant hver dag – har de skapt plass til fullstendig kunstnerisk galskap og kreativitet. Punkere og nasjonalister, folkedans og bomber, høstløv og kontaktannonser – med sitt uredde og egenartede blikk utforsker kunstverdens mest ikoniske duo verden slik den omgir oss.

Gilbert & George (Foto: Tom Oldham)

«I over et halvt århundre har de vært blant de mest fremtredende kunstnerne i verden. Det er ikke overraskende, ettersom de tilbakevendende temaene i deres kunst ikke kunne være mer grunnleggende for oss mennesker: politikk, religion, seksualitet og skjønnhet. Til syvende og sist handler deres kunst helt enkelt om den menneskelige eksistens»
– Daniel Birnbaum og Hans Ulrich Obrist

Installasjonsbilder