Private Passion – Nye verk i Astrup Fearnley Samlingen

By

Å samle kunst er en lidenskap. Samleren finner et kunstverk, forelsker seg i det, og klarer ikke å gi slipp på det. Denne prosessen gjentar seg igjen og igjen. Samlerens rolle er kompleks da han utforsker kunsthistorien på sin egen måte, plukker og velger og inntar et standpunkt. På lik linje med kunstnerne opererer samlerne som enkeltpersoner. Det er deres personlige smak som bestemmer utvalget.

De siste årene har det vært et økende ønske blant private samlere om å etablere egne museer som kan konkurrere med, ikke bare andre private samlinger, men også offentlige museer i form av innkjøp, utstillinger og kunnskapsproduksjon. Faktisk er private samlere i dag mer enn noen gang opptatt av å fortelle sine egne historier om samtidskunst og vi har fått en interessant polyfoni av stemmer som lager ulike mikro-fortellinger som tilfører en rekke ulike betydninger for samtidskunsten.

Hans Rasmus Astrup, mannen bak Astrup Fearnley Samlingen, er en av disse lidenskapelige samlerne. Hans klare hensikter og strukturerte tilnærming til å sette sammen en gruppe internasjonale samtidskunstverk har resultert i en ambisiøs, helhetlig samling som både er i verdensklasse og som er en komplementaritet til andre museer i Norge og de nordiske landene generelt.

Denne utstillingen vil vise et stort og variert utvalg av norske og internasjonale kunstverk innkjøpt i løpet av de seneste årene.

Kurator: Gunnar B. Kvaran

Bilder fra utstillingen

I Still Believe in Miracles – Verk fra Selvaags kunstsamling

By

Utstillingen, som har lånt sin tittel fra Douglas Gordons verk Letter Unsent #7 (I Still Believe in Miracles), vil vise utvalgte verk fra Selvaags samling av anerkjente internasjonale billedkunstnere og fotografer. I tillegg til flere spektakulære abstrakte og nymodernistiske verk av blant andre Louise BourgeoisEllsworth KellyRobert IrwinRichard Serra og Olafur Eliasson, vil utstillingen vise Selvaags betydelige samling av pionerverk innen amerikansk og japansk figurativt fotografi, som amerikanske Walker EvansDiane ArbusLee Friedlander og William Eggleston og japanske Shomei TomatsuDaido Moriyama og Nobuyoshi Araki.

I 2015 viste Astrup Fearnley Museet utstillingen Love Story – Verk fra Erling Kagges samling. De private kunstsamlerne og deres forhold til kunstverdenen har vært gjenstand for lite forskning og diskusjon i Norge. Mange har god oversikt over de offentlige kunstmuseene, de kommersielle galleriene, kunstakademiene og kritikerne, men de kjenner ikke kunstsamlerne og de private kunstmuseenes plass i helheten. De private samlernes kunsthistoriske rolle og ansvar er hverken tilstrekkelig belyst eller anerkjent. Dette er grunnen til at Astrup Fearnley Museet, som huser en av Europas viktigste private samlinger av samtidskunst, nok en gang har valgt å lage en utstilling med verk fra en norsk privat samling.

Museumsbygget med den omkringliggende skulpturparken, som er initiert av Selvaag Gruppen og Aspelin Ramm, vil i denne utstillingsperioden inngå som et av utstillingens kunstverk. Planleggingen, tankene bak og utførselen av dette ikoniske mesterverket, tegnet av den verdenskjente arkitekten Renzo Piano, vil presenteres med en egen utstilling i utstillingen.

Under planleggingen av utstillingen med verk fra Selvaags kunstsamling ble det stadig tydeligere at det ville være interessant å se på forbindelser mellom enkelte verk i samlingen og selve museumsbygget, som på et vis også er en del av samlingen. Under utstillingen tjener Renzo Pianos mesterverk som sentrum for en stor gruppe abstrakte malerier og skulpturer samt andre verk med en viss modernistisk eller nymodernistisk estetikk. I hovedsalen vises verk som har en affinitet til Pianos arkitektoniske språk, og som fremhever fargebruken og de formale aspektene ved arbeidet hans. For å ivareta den tette forbindelsen mellom kunstverk og arkitektur var det viktig at Piano ble medkurator for utstillingen og designet dens layout. Han har ikke bare valgt plasseringen av verkene, men også laget et system med fritthengende paneler som er festet i taket. Slik har han skapt en forlengelse av arkitekturen, som både danner en ramme rundt hvert enkeltverk og gir publikum en unik opplevelse av rommet.

Utstillingslayout: Renzo Piano
Kuratorer: Gunnar B. Kvaran, Peder Lund, Therese Möllenhoff
Utstillingsdesign: Renzo Piano Building Workshop, arkitekter
Prosjektgruppe: Emanuela Baglietto, Alessandro Zanguio

Bilder fra utstillingen

Sol og vår i januar – Neste generasjon i norsk samtidskunst

By

I tillegg til kunstnerne, presenterer prosjektet en ny generasjon norske skribenter og trekker samtidig frem kunstsamleren som en konstruktiv del av den norske samtidskunstverden. Det gjøres en unik sammenkobling mellom disse aktørene; seks unge kunstnere kobles til hver sin kunstskribent og kunstsamler. Trioene skaper slik et rammeverk for prosjektet som danner grunnlaget for en interessant og viktig dialog mellom kunstnere, skribenter og samlere.

Utstillingen er et samarbeid mellom Astrup Fearnley Museet og Talent Norge. Museet har vært ansvarlig for å kuratere og arrangere selve utstillingen, mens Talent Norge har bidradd med generøs økonomisk støtte til kunstnerne og skribentene.

I utstillingen har vi valgt å fremheve det mangfoldet som preger norsk samtidskunst, representert ved følgende kunstnere: Miriam Hansen, Johanne Hestvold, Anders Holen, Henrik Olai Kaarstein, Mercedes Mühleisen og Constance Tenvik.

Miriam Hansen eksperimenterer med planter og organiske elementer i sine gjenstandsbaserte installasjoner og introduserer slik hva plantene kan fortelle oss, deres duft og mytologier. Johanne Hestvold gjenoppfinner modernistiske former og materialer i datategningens tidsalder og tilfører et nytt poetisk aspekt i abstrakte skulpturer. Anders Holens skulpturer er sammensatte figurer støpt i bronse som danner poetiske og gåtefulle fortellinger. Maleren Henrik Olai Kaarstein stiller kollasjer av fargede former opp mot bilder av kroppsdeler og antyder slik sensualitet og fetisjisme. Videokunstneren Mercedes Mühleisen har skapt en animert skulptur basert på boken Marvels of Pond-life av Henry James Slack fra 1861 som gir en grundig beskrivelse av mikroskopiske skapninger funnet i en dam. Constance Tenvik presenterer en installasjon løst basert på et lengre selvbiografisk essay av Xavier de Maistre, A Journey Around my Room, fra 1794, og bringer tilskueren inn i et imaginært rom som presenterer en blanding av skulptur, kostymer og teater.

Hver av de utstilte kunstnerne presenteres i et eget essay henholdsvis skrevet av Ina Hagen, Ingrid Halland, Simen Joachim Helsvig, Maria Horvei, Nora Joung og Nicholas Norton. Skribentene spiller en like viktig rolle i utstillingen som kunstnerne med hensyn til det å oppleve og tolke enkeltverkene.

I tillegg til kunstnerne, presenterer prosjektet en ny generasjon norske skribenter og trekker samtidig frem kunstsamleren som en konstruktiv del av den norske samtidskunstverden. Det gjøres en unik sammenkobling mellom disse aktørene; seks unge kunstnere kobles til hver sin kunstskribent og kunstsamler. Trioene skaper slik et rammeverk for prosjektet som danner grunnlaget for en interessant og viktig dialog mellom kunstnere, skribenter og samlere.

Utstillingen er et samarbeid mellom Astrup Fearnley Museet og Talent Norge. Museet har vært ansvarlig for å kuratere og arrangere selve utstillingen, mens Talent Norge har bidradd med generøs økonomisk støtte til kunstnerne og skribentene.

I utstillingen har vi valgt å fremheve det mangfoldet som preger norsk samtidskunst, representert ved følgende kunstnere: Miriam Hansen, Johanne Hestvold, Anders Holen, Henrik Olai Kaarstein, Mercedes Mühleisen og Constance Tenvik.

Miriam Hansen eksperimenterer med planter og organiske elementer i sine gjenstandsbaserte installasjoner og introduserer slik hva plantene kan fortelle oss, deres duft og mytologier. Johanne Hestvold gjenoppfinner modernistiske former og materialer i datategningens tidsalder og tilfører et nytt poetisk aspekt i abstrakte skulpturer. Anders Holens skulpturer er sammensatte figurer støpt i bronse som danner poetiske og gåtefulle fortellinger. Maleren Henrik Olai Kaarstein stiller kollasjer av fargede former opp mot bilder av kroppsdeler og antyder slik sensualitet og fetisjisme. Videokunstneren Mercedes Mühleisen har skapt en animert skulptur basert på boken Marvels of Pond-life av Henry James Slack fra 1861 som gir en grundig beskrivelse av mikroskopiske skapninger funnet i en dam. Constance Tenvik presenterer en installasjon løst basert på et lengre selvbiografisk essay av Xavier de Maistre, A Journey Around my Room, fra 1794, og bringer tilskueren inn i et imaginært rom som presenterer en blanding av skulptur, kostymer og teater.

Hver av de utstilte kunstnerne presenteres i et eget essay henholdsvis skrevet av Ina Hagen, Ingrid Halland, Simen Joachim Helsvig, Maria Horvei, Nora Joung og Nicholas Norton. Skribentene spiller en like viktig rolle i utstillingen som kunstnerne med hensyn til det å oppleve og tolke enkeltverkene.

Samlerne vi har samarbeidet med i denne utstillingen er Clarksons Platou / Peter M. Anker, Knut og Cecilie Brundtland, Bettina Ford Jebsen, C. Ludens Ringnes Stiftelse / Christian Ringnes, AKO kunststiftelse / Nicolai Tangen og Talent Norge. Gjennom kunsthistorien har samlerne spilt en vesentlig rolle i å støtte kunstnere. I Oslo har kunstsamlerne blitt mer synlige de siste årene, ikke kun som et økonomisk støttesystem, men også som hovedpersoner i dannelsen av en konsensus rundt kunstnerne på den lokale kunstscenen.

Kunstnere: Miriam Hansen, Johanne Hestvold, Anders Holen, Henrik Olai Kaarstein, Mercedes Mühleisen, Constance Tenvik

Skribenter: Ina Hagen, Ingrid Halland, Simen Joachim Helsvig, Maria Horvei, Nora Joung, Nicholas Norton

Kunstsamlere: Clarksons Platou ved Peter M. Anker, Knut og Cecilie Brundtland, Bettina Ford Jebsen, C. Ludens Ringnes Stiftelse ved Christian Ringnes, AKO kunststiftelse ved Nicolai Tangen, Talent Norge

Kuratorer: Gunnar B. Kvaran og Therese Möllenhoff
Utstillingen er produsert i samarbeid med Talent Norge

Til å lage utstillingens grafiske identitet og formgi utstillingskatalogen har vi engasjert mimosa—studio, et nyetablert design- og kommunikasjonsbyrå grunnlagt av Karoline Bakken Lund og Thea Urdal.

Utstillingsprosjektet er støttet av Fritt Ord

 

Les mer om utstillingsprosjektet og intervju med alle de involverte

 Talent Norges nettside

“Vital ung gjeng på Astrup Fearnley Museet. En utstilling som er vel verdt et besøk.”

 Mona Pahle Bjerke, NRK P2

“Dette er en utstilling som er original og visuelt variert, den er overraskende fordoms- og dogmefri, og den er forståelig for et bredt publikum.”

 Lars Elton, Dagsavisen

Bilder fra utstillingen