Dana Michel – MIKE
18 okt, 14:00 — 17:00
Er det mulig å være seg selv fullt ut i offentligheten?
CODA Oslo International Dance Festival 9—19 Oct, 2025
Forestillingen varer i tre timer. Det er anbefalt å se den i sin helhet, men du kan komme og gå. Forestillingsbillett gir fri entré til museets utstillinger.
Performanceverket MIKE kretser rundt arbeidskultur, makt og selvrespekt. Dana Michel utfordrer sosiale normer fra et nysgjerrig, snarere enn provoserende, ståsted, og fører mennesker som ofte blir oversett eller holdt utenfor, forsiktig inn i sentrum av samtalen.
Med humor og sensitivitet stiller hun spørsmål ved våre måter å eksistere på. Dana Michel er kjent for å skape situasjoner som utvikler seg etter sin egen logikk. Hun beveger seg i en verden av objekter som hun gir nye betydninger og funksjoner – langt borte fra binær og lineær tenkning, produksjon og handling. I et åpent rom, over tre timer, inviterer MIKE oss inn i sitt særegne univers der bevegelse og stillhet veves sammen til en intens opplevelse.
Michel skaper et levende speilbilde av en arbeidsplass, midt i museet. Her møter publikum en skikkelse som vandrer mellom rommene. Er det en museumsvakt? En tekniker? En etterlatt fremmed i et tomt bygg? Hen stanser opp, betrakter, drikker kaffe fra en termos. Og publikum følger hen. Hvert et steg.
«Samfunnene våre er bygget på modeller for effektivitet, skapt av mennesker som ofte verken er særlig sunne eller stabile. Det er disse menneskene som tar viktige beslutninger som former livene våre. Det er skremmende.»
– Dana Michel
Gjennom sin intime og åpne tilnærming ønsker Michel å synliggjøre selve tankeprosessen. Forestillingen skal fungere som et rom for felles tankevirksomhet.
Verket balanserer mellom det politiske og det estetiske, og berører temaer som klasse, institusjonell makt, sosial kontroll og menneskelig utsatthet. Det åpner for refleksjon rundt rollene vi blir tildelt, og hvordan vi kan skape mer rom – både mentalt og fysisk – for å være den vi virkelig er.
Dana Michel utfordrer våre forestillinger om arbeid, institusjonell makt og klasse, og gir tid til å tenke. Gjør deg klar for en sjelden performanceopplevelse som utfordrer både kropp, tanke og tilstedeværelse.
Credits:
Created and performed by / Création et interprétation: Dana Michel
Artistic activators / Activateur·ice·s artistiques: Viva Delorme, Ellen Furey, Peter James, Heidi Louis, Tracy Maurice, Roscoe Michel, Karlyn Percil, Yoan Sorin
Scenographic consultant – Technical direction / Consultant scénographie – Direction technique: Romain Guillet
Sound consultant / Consultant son: David Drury
Production: SCORP CORPS – Viva Delorme, Dana Michel
Distribution: neon lobster – Giulia Messia & Katharina Wallisch
Coproduction: ARSENIC – Centre d’art scénique contemporain (Lausanne, Switzerland / Suisse), Centre national des Arts (Ottawa, Canada), Festival TransAmériques (Montréal, Canada), Julidans Amsterdam (Netherlands / Pays-Bas), Kunstenfestivaldesarts (Brussels, Belgium / Bruxelles, Belgique) MDT (Stockholm, Sweden / Suède) Montpellier Danse (France), Moving in November (Helsinki, Finland / Finlande), Wexner Center for the Arts of The Ohio State University in Columbus (United States of America / États-Unis d’Amérique)
Creative residencies / Résidences de création: Alkantara (Lisbon / Lisbonne, Portugal), ANTI Festival (Kuopio, Finland / Finlande), Centre national des Arts (Ottawa, Canada), Kinosaki International Arts Center and Kyoto Experiment (Japon / Japan), Kunstenfestivaldesarts (Brussels, Belgium / Bruxelles, Belgique), Künstler*innenhaus Mousonturm (Frankfurt, Germany / Francfort, Allemagne), Montpellier Danse (France) résidence de création à l’Agora, cité internationale de la danse, avec le soutien de la Fondation BNP Paribas / creation residency at Agora, cité internationale de la danse, with support from BNP Paribas Foundation RIMI/IMIR, SceneKunst (Stavanger, Norway / Norvège), Shedhalle (Zürich, Switzerland / Suisse) with the kind support of Tanzhaus Zürich and the Embassy of Canada to Switzerland / avec l’aimable support de Tanzhaus Zürich et de l’Ambassade du Canada en Suisse,The Chocolate Factory (NYC, United States of America / États-Unis d’Amérique)
The creation of this work is being made possible thanks to the financial support of:
Canada Council for the Arts, Conseil des Arts et des Lettres du Québec, Ministère des Relations internationales et de la Francophonie, Conseil des Arts de Montréal